Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  • De Algemene Voorwaarden: de onderhavige bepalingen
  • Opdrachtgever: degene die met Isoschild Isolatie (hierna: ‘Isoschild’) een overeenkomst aangaat of wenst aan te gaan
  • Offerte: elk schriftelijk aanbod van Isoschild om een overeenkomst met Opdrachtgever aan te gaan
  • Diensten: alle de door Isoschild te verrichten werkzaamheden waar de Offerte/overeenkomst/factuur betrekking op heeft en, in voorkomende gevallen, de door Isoschild te leveren producten (stoffelijke objecten).
  • Levering: het door of namens Isoschild verrichten/uitvoeren van de Diensten ten behoeve van Opdrachtgever of een door deze aangewezen derde.
  • Schriftelijk: door middel van een door beide partijen ondertekend document, een brief of e-mailbericht.

Artikel 2 - Algemeen

  1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke Offerte van Isoschild en op elke overeenkomst tussen Isoschild en Opdrachtgever, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Een verwijzing door Opdrachtgever naar zijn voorwaarden wordt geacht niet door Isoschildte zijn aanvaard en doet aan de uitsluitende toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden niets af.
  3. Een overeenkomst komt tot stand op de dag van ondertekening van de overeenkomst door Isoschild of op de dag van de schriftelijke opdrachtbevestiging door Isoschild.
  4. Wijzigingen en aanvullingen op enige bepaling in een overeenkomst en/of de Algemene Voorwaarden kunnen slechts schriftelijk worden overeengekomen.
  5. Wanneer een wijziging en/of aanvulling als bedoeld in lid 4 wordt overeengekomen, dan geldt deze wijziging of aanvulling slechts voor de betreffende overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders wordt bepaald.
  6. Mondelinge toezeggingen door en afspraken met medewerkers van Isoschild verbinden Isoschild slechts voor zover zij door Isoschild schriftelijk zijn bevestigd.

Artikel 3 - Offertes & Aanbiedingen

  1. Alle Offertes van Isoschild zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders gemeld, en zijn gedurende 2 maanden na dagtekening geldig.
  2. De Offerte is hoofdzakelijk gebaseerd op gegevens welke zijn aangeleverd door Opdrachtgever.
  3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten, evenals een indicatie van een termijn waarin de Diensten kunnen worden geleverd. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door Opdrachtgever mogelijk te maken.
  4. De Offerte omvat de prijsopbouw die voor de uit te voeren werkzaamheden zal gelden.
  5. Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

Artikel 4 - Prijzen

  1. Gedurende de in de Offerte vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden Diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan Isoschild producten of Diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Isoschild geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden.
  3. De prijs in de Offerte is een richtprijs en kan (rekening houdend met meerwerk) tot maximaal 10% afwijken.
  4. De in de Offerte van Diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
  5. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.

Artikel 5 - Verplichtingen Isoschild

  1. Isoschild zal, behoudens overmacht, de Diensten deugdelijk en binnen de overeengekomen termijn leveren.
  2. De leveringstermijn gaat in op de datum waarop de overeenkomst tot stand komt. Indien Isoschild voor de uitvoering van de overeenkomst gegevens dan wel hulpmiddelen nodig heeft die door Opdrachtgever moeten worden verstrekt, dan gaat de leveringstermijn in op de dag dat alle benodigde gegevens of hulpmiddelen in het bezit zijn van Isoschild, doch niet eerder dan op de datum waarop de overeenkomst tot stand komt.
  3. Overschrijding van de levertijd – door welke oorzaak ook – geeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding. Opdrachtgever heeft evenmin het recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij de overschrijding van de leveringstermijn zodanig is dat van Opdrachtgever redelijkerwijs niet langer verwacht kan worden dat hij de overeenkomst laat voortduren. Opdrachtgever stelt Isoschild hiertoe schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte. Isoschild heeft hierbij het recht de Diensten binnen twee weken na ontbinding alsnog te leveren.
  4. Isoschild zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van de Diensten, en hierbij de geldende regels en voorschriften in acht nemen, conform de eisen uit de BRL 2110 en de URL 28-102 voor zover van toepassing.
  5. Isoschild heeft de plicht de Opdrachtgever te wijzen op de door hem geconstateerde:

onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een voor het uitvoeren van het werk ondeugdelijke ondergrond en de gevolgen daarvan

  • onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen
  • gebreken aan de (on)roerende zaak/object waaraan het werk wordt verricht
  • gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld

Eén en ander tenzij Isoschild deze gebreken of onjuistheden niet kende of redelijkerwijze niet behoorde te kennen.

6. Alle tekeningen, ontwerpen, afbeeldingen, calculaties e.d. van Isoschild, blijven eigendom van Isoschild.

Artikel 6 - Verplichtingen Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever stelt Isoschild in de gelegenheid de werkzaamheden vrijelijk te kunnen verrichten.
  2. Alle ruimten waar de Diensten moeten worden geleverd dienen schoon droog en waar nodig afgekit/gedicht te zijn. Indien dit niet het geval is, mag Isoschild zich beroepen op overmacht.
  3. Opdrachtgever zorgt ervoor dat Isoschild tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens, waaronder andere de ligging van leidingen, rioleringen en dergelijke, althans voor zover deze redelijkerwijs bekend zijn bij Opdrachtgever.
  4. Opdrachtgever verschaft Isoschild de hem ter beschikking staande water- en elektriciteitsaansluitingen ten behoeve van het werk.
  5. Opdrachtgever zorgt dat Isoschild geen vertraging oploopt, doordat andere werkzaamheden niet tijdig (door derden) zijn/worden verricht. Indien het vermoeden van vertraging ontstaat, dient Opdrachtgever Isoschild hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte te stellen.
  6. Indien Opdrachtgever een beroep doet op de garantiebepalingen als aangegeven in artikel 15 van deze voorwaarden, moet Isoschild of een door hem aan te wijzen deskundige, voor het kunnen bepalen van mogelijke aansprakelijkheid, in de gelegenheid worden gesteld tot het zonodig verrichten van onderzoek op een voor de consument minst bezwarende wijze.
  7. Opdrachtgever dient gebreken aan het werk binnen twee maanden nadat hij deze na de oplevering heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk aan Isoschildte melden.
  8. Opdrachtgever draagt het volledige risico voor schade veroorzaakt door
  • onjuistheden in de door hem aan Isoschild opgedragen werkzaamheden
  • onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen
  • gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht
  • het niet of in niet voldoende mate aan het gestelde onder punt 2 van dit artikel
  • gebreken in materialen of hulpmiddelen die door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld. – het niet dan wel niet tijdig aan Isoschild kenbaar maken van kabels, leidingen en draden;

Dit doet niet af aan de plicht van Isoschild om Opdrachtgever te waarschuwen op grond van het gestelde in artikel 5 lid 3.

Artikel 7 - Meer- en Minderwerk

Opdrachtgever heeft het recht meer- en minderwerk op te dragen mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dat 10% van de aanneemsom c.q. richtprijs. Dit dient schriftelijk overeengekomen te worden. In geval van minderwerk wordt aan Opdrachtgever een redelijke vergoeding in rekening gebracht voor het door Opdrachtgever geleden verlies, waarvan de hoogte afhankelijk is van de omvang van het minderwerk. De vergoeding zal niet meer bedragen dan 20% van de minderprijs.

Artikel 8 - Herroepingsrecht, reclamerecht & onderzoeksplicht

  1. Bij overschrijding van de opleveringstermijn dan wel het afgesproken tijdstip of tijdvak met meer dan 7 werkdagen zonder dat er sprake is van overmacht en zonder dat Isoschild Opdrachtgever met redenen omkleed daarover vooraf heeft geïnformeerd, is Isoschild verplicht de hierdoor geleden aantoonbare directe schade aan Opdrachtgever te vergoeden, tenzij de overschrijding hem redelijkerwijs niet kan worden toegerekend. De omvang van de vergoeding is nimmer hoger dan het bedrag waarvoor het werk wordt uitgevoerd.
  2. Het werk is opgeleverd wanneer Isoschild aan Opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en deze dan het werk op dat moment heeft aanvaard.
  3. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd: – wanneer uiterlijk 7 werkdagen zijn verstreken nadat Opdrachtgever van Isoschild de mededeling heeft ontvangen dat het werk voltooid is en deze heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden; – wanneer Opdrachtgever het object waaraan het werk is verricht –weer- in gebruik neemt, met dien verstande, dat door in gebruik neming van een gedeelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan in gebruik neming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.\

Artikel 9 - Betalingen

  1. Voor zover niet schriftelijk anders overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen zeven dagen na de op de factuur vermelde factuurdatum zonder korting of compensatie. Opdrachtgever heeft niet het recht zijn betalingsverplichting op te schorten. Op deze factuur staat een duidelijke omschrijving van de verrichtte Diensten.
  2. Opdrachtgever is nimmer bevoegd een al dan niet opeisbare verplichting zijnerzijds te verrekenen met een verplichting van Isoschild. Een reclame van Opdrachtgever schort zijn eventuele betalingsverplichting jegens Isoschild niet op.
  3. Door het enkel verstrijken van een betalingstermijn is Opdrachtgever in verzuim.
  4. Opdrachtgever is, zonder nadere ingebrekestelling, over alle bedragen die niet uiterlijk op de laatste dag van een betalingstermijn zijn betaald, vanaf de factuurdatum een rente verschuldigd van 1% per maand of een gedeelte daarvan. 5. Indien Opdrachtgever ook na het verstrijken van een bij brief gestelde nadere betalingstermijn het verschuldigde bedrag en rente niet heeft betaald, zijn alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van Isoschildvoor rekening van Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten zijn minimaal 15% van het factuurbedrag inclusief btw, met een minimum van € 500.

Artikel 10 - Garantie

  1. Isoschild geeft, indien is overeengekomen, ten aanzien van het Isolatiewerk een garantiecertificaat. De in het garantiecertificaat opgenomen bepalingen gelden ten aanzien van garantie voor het isolatiewerk. In het garantiecertificaat kan worden afgeweken van hetgeen in de Algemene Voorwaarden wordt gesteld, in dergelijke gevallen gaat hetgeen in het garantiecertificaat is gesteld voor.
  2. De garantie vervalt voor bepalingen zoals opgenomen in het garantiecertificaat indien:

a. gebreken aan het isolatiewerk welke niet, of niet zo spoedig mogelijk nadat ze ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, schriftelijk aan Isoschild worden gemeld

b. gebreken welke zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim van Opdrachtgever die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken

c. gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van Isoschild aan een derde opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan de uitgevoerde isolatiewerkzaamheden voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door Opdrachtgever zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen. Dit leidt tot een uitzondering indien het vervallen van de garantie niet gerechtvaardigd is

d. gedurende de garantieperiode geen periodiek onderhoud/inspectie wordt verricht aan gevels en constructies die onderhoud behoeft

e. ontstaan van vochtdoorslag indien hier niet een expliciete garantie voor is afgegeven.

f. Opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, met dien verstande dat de garantie niet vervalt in het geval Opdrachtgever geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet tijdig betalen.

Artikel 11 - Overmacht, opschorting & ontbinding

  1. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Isoschild onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien – die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede, voor zover daaronder niet reeds begrepen, oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme, oproer, werkstaking, werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige storingen in het bedrijf van Isoschild of diens leveranciers.
  2. In geval van overmacht is Isoschild niet gehouden tot het betalen van een schadevergoeding, ook niet als Isoschild als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
  3. Indien Isoschild door overmacht niet aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, dan worden de verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand. Indien een situatie van overmacht langer aanhoudt dan 3 maanden, dan heeft zowel Opdrachtgever als Isoschild het recht de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding.
  4. Isoschild heeft te allen tijde het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en zonder enige verplichting tot schadevergoeding indien Opdrachtgever surseance van betaling aanvraagt, failliet wordt verklaard, zijn onderneming liquideert of anderszins de zeggenschap over zijn onderneming verliest.

Artikel 12 - Aansprakelijkheid

  1. Isoschild is jegens Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade die het rechtstreeks gevolg is van een aan Isoschild toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst.
  2. De aansprakelijkheid van Isoschild is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval uit hoofde van de door Isoschild afgesloten verzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden niet ten laste van de verzekeraar is.
  3. Indien en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering mocht plaatsvinden, is de aansprakelijkheid van Isoschild beperkt tot de factuurwaarde van de desbetreffende Diensten waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. Aansprakelijkheid van Isoschild voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie en immateriële schade, is uitgesloten.
  5. Isoschild is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat Isoschild is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
  6. Isoschild is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door gebruik van geleverde producten voor andere doeleinden dan waarvoor deze zijn bestemd.

Artikel 13 - Verzekeringen

  1. Isoschild draagt zorg voor de gebruikelijke bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen.
  2. Isoschild heeft een verzekering afgesloten voor de gevolgen van zijn beroepsaansprakelijkheid, dit conform de BRL 2110 en de URL 28-102.
  3. Op verzoek van Opdrachtgever toont Isoschild de polissen aan Opdrachtgever.
  4. Opdrachtgever is niet gerechtigd deze verzekeringen aan te spreken voor eigen rekening en risico.

Artikel 14 - Geheimhouding & Persoonsgegevens

  1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Isoschild zal persoonsgegevens van Opdrachtgever uitsluitend verwerken in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  3. Isoschild zal passende technische en organisatorische maatregelen treffen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
  4. Opdrachtgever vrijwaart Isoschild voor eventuele aanspraken van derden, waaronder de Autoriteit Persoonsgegevens, die verband houden met de verwerking van persoonsgegevens door Isoschild in het kader van de overeenkomst.

Artikel 15 - Geschillenregeling

  1. Op de overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen voortvloeiend uit of verband houdende met de overeenkomst zullen bij uitsluiting worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Isoschildis gevestigd.

Artikel 16 - Slotbepalingen

  1. Deze voorwaarden en de daarop gebaseerde overeenkomst beogen de verhouding tussen Isoschild en Opdrachtgever volledig te regelen. Voor zover uit de redelijkheid en billijkheid voortvloeit dat bepaalde zaken toch buiten deze voorwaarden en de daarop gebaseerde overeenkomst vallen, geldt dat deze naar hun strekking zoveel mogelijk worden toegepast. Indien een bepaling uit deze voorwaarden nietig is, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
  2. Isoschild behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging op de website van Isoschild of via schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtgever. Indien Opdrachtgever een wijziging niet wenst te accepteren, kan hij tot de datum van inwerkingtreding de overeenkomst schriftelijk ontbinden tegen deze datum of op de ontvangstdatum van de opzegging indien deze na de ingangsdatum van de wijziging is.
  3. Wijzigingen en aanvullingen van enige bepaling in de overeenkomst en/of de Algemene Voorwaarden gelden slechts indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. De versie van de Algemene Voorwaarden die van toepassing is, is de laatst gedeponeerde versie c.q